۱۳۹۲ تیر ۱۶, یکشنبه

روزه داری



روزه داری

یکی از دروغ هایی که همواره در ماه رمضان به خورد ما داده می شود اندر فواید روزه برای بدن ، کاهش وزن، سم زدایی و اثراث مثبت حکمت آمیز روزه داری است. 


واقعیت علمی اثبات شده ای است که حدود 2/3 بدن انسان ( و طبیعتا مسلمانان) از آب تشکیل می شود.
این میزان از آب برای حفظ بیوشیمی بدن در حالت فیزیولوژیک لازم و ضروری است. بدن شما در طول روز بطور مداوم از راههای مختلف ( تعریق؛ ادرار، تنفس و…) آب از دست می دهد پس برای حفظ این تعادل لازم است آب از دست رفته جایگزین شود .
به همین دلیل است که حتما شنیده اید که دانشمندان مصرف آب فراوان ( دو تا سه لیتر یا معادل هشت لیوان) را در طول روز توصیه می کنند.
اصلا چرا راه دور برویم ؟
به همین دلیل است که در بدن مکانیسمی به نام تشنگی وجود دارد .
تا وقتی شما تشنه شدید آب بنوشید و تعادل اب و الکترولیت ( املاح) بدن حفظ شود.
در صورتی که این تعادل به هم بخورد بدن دچار کم آبی می شود.
به این حالت در ترمینولوژی پزشکی «دهیدراتاسیون » گفته می شود که در موارد «شدید» منجر به کاهش حجم خون ، شوک و حتی مرگ می شود.

روزه داری بدن را در حالت دهیدراتاسیون قرار می دهد. شک دارید؟

یادتان که هست تشنگی علامت دهیدراتاسیون است ( در واقع زمانی که شما احساس تشنگی می کنید بدن بین 1-2% دچار کم آبی شده است و این عدد در طول روز بطور تصاعدی بالا خواهد رفت).
این حالت البته فقط به دلیل ننوشیدن آب نیست. بلکه باید توجه داشت که 60% آبی که در بدن تامین می شود از غذا بدست می آید.
در نتیجه ی محرومیت از این دو بطور همزمان بدن دچار دهیدراتاسیون می شود و نتیجتا فرد روزه دار خشکی دهان و تشنگی را تجربه می کند.

باید گفت که تشنگی در واقع یک علامت خطر جدی است و خداوند متعال شما برای سرگرمی آن را در بدن تان تعبیه نکرده است.
تشنگی یعنی بدن نیاز به آب دارد ، برو آب بخور.
اما خوب، فرد روزه دار روزه است و این وضعیت تا زمان افطار ادامه می یابد و از وارد شدن به بهشت و سکس با حوریان که بگذریم برای بدن عوارضی به دنبال دارد.

از بدترین پی آمدهای این وضعیت کاهش عملکرد کلیوی ، بالا رفتن ریسک تشکیل سنگ کلیه، سنگ کیسه ی صفرا، کاهش سرعت متابولیسم؛ اختلالات الکترولیتی، اسپاسم های عضلانی، عوارض مغزی ( که در زنان مخرب تر از مردان است)
،گیجی، لتارژی، سردرد، کاهش تمرکز و افت فشار خون وضعیتی و ….است. به یاد دارید که 60% بدن شما آب است.
حتی مقادیر کم دهیدراتاسیون هم می تواند اثرات بسیار زیان باری بر سلامت بگذارد.

آنچه نوشته شد فقط یک گوشه از اثرات روزه و اثر آن بر تعادل آب بدن بود.

از باقی ماجرا که در واقع شامل اختلالات متابولیکی و شیفت بدن به سمت کاتابولیسم در بدن است می گذرم.
فقط برای نمونه توجه شما را به بوی گند دهان روزه داران ( در اثر کتو اسیدوز) جلب می کنم.
به نظر شما به جز این که خداوند متعال توی دهان روزه داران جهت تبرک ریده است دلیل دیگری برای آن وجود دارد؟
متاسفانه بله. آیا هیچ فکر کرده اید که وقتی در خلا را باز می کنید و بوی گه به مشام می رسد ممکن است گل زنبق توی مستراح باشد؟
مسلما هرگز. پس چرا وقتی در دهانتان را باز می کنید و بوی گندش دنیا را می گیرد فکر نمی کنید شاید اتفاق بدی اون تو دارد می افتد؟

به زبان علمی تر؛ این بوی کثافت نشانه ی این است که بدن شما به جای چرخه ی گلیکولیز ( سوزاندن قند) چون قندی وجود نداشته به ناچار وارد کاتابولیسم پروتین شده است ( اتفاق خطرناکی که قرار نیست در شرایط سلامت بیفتد و منجر به از دست رفتن عضلات و مشکلات بی شمار دیگری در بدن می شود) و در نتیجه ی آن کتون به شکل گاز ایجاد و از دهان مبارک روزه دار بیرون می اید.

در پایان از پرداختن به اثرات یک باره خوردن سحر و افطار در حجم زیاد و خالی نگاه داشتن طولانی دستگاه گوارش در طول روز و باقی قضایای این ماه مبارک می گذرم.
نکاتی که اشاره کردم همه در حد بدیهیات است. تفکر نقادانه می خواهید؟ بفرمایید و در متون معتبر علمی در مورد دهیدراتاسیون و کاتابولیسم بگردید. اگرچه بعید می دانم کسی که اهل دین است اهل تفکر نقادانه هم باشد.

۷ نظر:

  1. سلام دوست عزیز
    حرف هایتان جالب بود من مسلمان هستم و به گفته قرانم که میگوید در ایات الهی بیاندیشید تفکر خودمو کردم و اینو خوب میدونم که هنوز علم بشری در اون حدی نیست که بتونه همه چیزو اثبات کنه قران خیلی چیزارو حرام کرده ودلیل برای حرام کردن شم داره شرابو حرام کرده ، شراب برای بدن شاید مفید باشه ولی بدونین ضررش برای بدن بیشتره تا به فایدش من از شما خواهش میکنم برین در مورد معجزه های قران تحقیق کنین میدونمم میگین که چرت نگو ولی برای یبارم شده می ارزه(لطفا)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها

    1. در سطح دانشگاه ها و مراکز معتبر دنیا توسط پزشکان و اساتید عضو هیئت علمی آنها، اعم از مسلمان و غیر مسلمان، و آن هم با گروه های تحقیقاتی تحت ریاست کسانی در سطح استاد (Professor) و دانشیار (Associate Professor)، نه تنها ضرر مسلمی با سبک روزه داری اسلامی برای افراد سالم گزارش نشده، بلکه فوائد قابل توجهی در این مورد به اثبات رسیده و مقالات آنها منتشر شده است، که برخی از آنها عبارتند از:

      ۱- نتایج تحقیقات ۲۵ سالۀ پروفسور مارک ماتسون (متسون) ، دکتر عصب شناس دانشگاه جانز هاپکینز ایالت مریلند آمریکا، که برخی از اظهارات او طبق آنچه که در مقالۀ “روزۀ متناوب …” وب سایت هایپوکسی (https://hypoxiiran.com) منتشر شده است، چنین است:

      « متسون می گوید پس از ساعت ها بدون غذا، بدن ذخایر قند خود را تخلیه کرده و شروع به سوزاندن چربی می کند. او از این امر به عنوان تغییر متابولیک یاد می کند. »

      در بخشی دیگر از مقاله، چنین آمده است:
      « یکی از مطالعات متسون که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، اطلاعات مربوط به طیف وسیعی از مزایای سلامتی مرتبط با این تمرین را نشان داد. اینها شامل عمر طولانی تر، بدن لاغرتر و ذهن تیزتر می شود.
      او می گوید:
      بسیاری از چیزها در طول روزه داری متناوب اتفاق می افتد که می تواند اندام ها را در برابر بیماری های مزمن، مانند: دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی، اختلالات عصبی وابسته به سن، حتی بیماری های التهابی روده و بسیاری از سرطان ها محافظت کند. »

      ۲- نتایج تحقیقات پروفسور علی گرجی، پزشک و استاد ایرانی دانشگاه مونستر آلمان و رئیس مرکز تحقیقات صرع آن دانشگاه، که از جمله طبق آنچه که در مقالۀ بررسی “اثرات شگفت انگیز روزه …” در وب سایت پارس نیوز از زبان خود ایشان در مورد نتایج تحقیقاتش در این زمینه نقل شده است؛
      روزه داری، مقاومت سلول ها را در مقابل سکتۀ مغزی افزایش می دهد؛ و به مغز در مقابل ابتلاء به بیماری هایی نظیر؛ صرع، آلزایمر، و پارکینسون کمک می کند.

      بخشی از نقل این وب سایت از عین گفتار ایشان چنین است:
      « به‌علاوه پس از ۲ تا ۷ روز روزه داری مقدار زیادی از مواد شیمیایی استرس زا در بدن نظیر آدرنالین از طریق ادرار دفع شده و سطح خونی بعضی از این مواد کاهش پیدا می‌کنند. در مقابل سطح خونی مواد شیمیایی که باعث آرامش و شادی می‌شوند نظیر اندورفین افزایش پیدا می‌کند. افزایش این مواد شیمیایی باعث مقاومت بیشتر انسان به درد شده و سبب کاهش فشار خون و رفع انقباضات عضلانی می شود.
      گرجی ادامه داد:
      به‌علاوه روزه‌داری باعث افزایش مواد شیمیایی نظیر سروتونین در مغز انسان می‌شود که باعث ایجاد شادی و آرامش می‌گردند. تحقیقات نشان داده است که روزه‌داری باعث افزایش شعف و شادی و‌ کاهش افسردگی می‌شود. »

      ۳- اظهارات تحقیقاتی دکتر راهول جندیال جراح مغز و اعصاب و دانشیار یک مرکز درمانی تحقیقاتی در ایالت کالیفرنیای آمریکا، که در چندین وب سایت از قبیل؛ شفقنا، صاحب خبر، و خبر ۲۴، گزارش گردیده است. و او فوائد زیادی را در مورد تأثیر مثبت روزه داری بر روی مغز و اعصاب و بدن ذکر می نماید.

      ۴- نتایج تحقیقات پروفسور اندروویل، استاد دانشگاه آریزونای آمریکا، که طبق آنچه که از جمله در مقالۀ “فوائد روزه داری از نظر دانشمندان غربی” در وب سایت فردانیوز نقل گردیده، او بر اساس تحقیقاتش فوائد زیادی از قبیل؛ کاهش خطرات بیماری های قلبی، دیابت، و سرطان را، برای روزه داری ذکر می نماید.

      که البته این موارد در واقع مشتی از نمونۀ خروارهایی است که محققین مسلمان و بسیاری از غیر مسلمانان در مورد فوائد روزه داری معین شده در شریعت اسلام ذکر نموده اند، همان روزه داری ای که هنوز هم علاوه بر اسلام، در بعضی دیگر از ادیان اهل کتاب، همچون یهودیت نیز، برخی از اشکال آن عمل می شود.
      و در همین مآخذ تحقیقاتی تکراراً ذکر می شود که پدیدۀ کتوزیس یا بالا رفتن میزان کتون خون در اثر تجزیۀ اسیدهای چرب، برای عموم سلول ها و از جمله سلول های مغزی مفید است.
      و علی رغم ادعای دروغین گوینده کلیپ مورد ذکر، هیچ محقق معتبری بر مبنای کار تحقیقاتی خویش بیان نکرده است که در روزه داری هیچگونه آسیبی به سلول ها و از جمله سلول های مغزی برسد.

      و

      حذف

    2. بدنی که عملیات ساخت و ساز (متابولیسم) آن توسط یک سیستم پیچیده و خردمندانه کنترل می شود، آیا خود توسط خردمندی ایجاد شده یا خود به خود پدیدار گشته است؟
      مسلم است که هیچ عقل سلیمی پیدایش خود به خودی را تأیید نمی کند، حال آیا آن خردمندی که این بدن پیچیده را پدید آورده و آن را بدون سیستم کنترل کننده داخلی رها نکرده است، چگونه ممکن است که این بدن ها را بدون راهنما و هدایت گری در خارج از بدن، رها کرده باشد؟!
      اکنون این راهنمایان و هدایت گرانی که از جانب خالق این بدن ها و خالق هستی فرستاده شده اند، به ما خبر داده اند که او در جهت صلاح صاحبان آنها و بهبود سلامت بدن ها، دستور به روزه داری در مدتی از سال داده است.
      حال آیا او به مصالح بدنی که خود آن را آفریده و سیستم های آن را قرار داده آگاه تر است، یا دیگران؟

      حذف
  2. خدا نگفته که روزه واسه سلامتی مفیده بلکه گفته روزه واسه اینه که شما حال و روز اونایی که واقعا گرسنگی میکشن رو درک کن . اگه غذا و اب نخوردن از سحر تا افطار ضرر داره پس اون بیچاره های افریقایی یا هرجای دیگه که از گرسنگی نمیتونن راه برن چه ضرری بهشون میرسه . به قول شاعر در نیابد حال پخته هیچ خام

    پاسخحذف
  3. خدا نگفته که روزه واسه سلامتی مفیده بلکه گفته روزه واسه اینه که شما حال و روز اونایی که واقعا گرسنگی میکشن رو درک کن . اگه غذا و اب نخوردن از سحر تا افطار ضرر داره پس اون بیچاره های افریقایی یا هرجای دیگه که از گرسنگی نمیتونن راه برن چه ضرری بهشون میرسه . به قول شاعر در نیابد حال پخته هیچ خام

    پاسخحذف




  4. در سطح مراکز و دانشگاه های معتبر دنیا توسط پزشکان و اساتید عضو هیئت علمی آنها، اعم از مسلمان و غیر مسلمان، و آن هم با گروه های تحقیقاتی تحت ریاست کسانی در سطح استاد (Professor) و دانشیار (Associate Professor)، نه تنها ضرر مسلمی با سبک روزه داری اسلامی برای افراد سالم گزارش نشده، بلکه فوائد قابل توجهی در این مورد به اثبات رسیده و مقالات آنها منتشر شده است، که برخی از آنها عبارتند از:

    ۱- نتایج تحقیقات ۲۵ سالۀ پروفسور مارک ماتسون (متسون) ، دکتر عصب شناس دانشگاه جانز هاپکینز ایالت مریلند آمریکا، که برخی از اظهارات او طبق آنچه که در مقالۀ “روزۀ متناوب …” وب سایت هایپوکسی (https://hypoxiiran.com) منتشر شده است، چنین است:

    « متسون می گوید پس از ساعت ها بدون غذا، بدن ذخایر قند خود را تخلیه کرده و شروع به سوزاندن چربی می کند. او از این امر به عنوان تغییر متابولیک یاد می کند. »

    در بخشی دیگر از مقاله، چنین آمده است:
    « یکی از مطالعات متسون که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، اطلاعات مربوط به طیف وسیعی از مزایای سلامتی مرتبط با این تمرین را نشان داد. اینها شامل عمر طولانی تر، بدن لاغرتر و ذهن تیزتر می شود.
    او می گوید:
    بسیاری از چیزها در طول روزه داری متناوب اتفاق می افتد که می تواند اندام ها را در برابر بیماری های مزمن، مانند: دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی، اختلالات عصبی وابسته به سن، حتی بیماری های التهابی روده و بسیاری از سرطان ها محافظت کند. »

    ۲- نتایج تحقیقات پروفسور علی گرجی، پزشک و استاد ایرانی دانشگاه مونستر آلمان و رئیس مرکز تحقیقات صرع آن دانشگاه، که از جمله طبق آنچه که در مقالۀ بررسی “اثرات شگفت انگیز روزه …” در وب سایت پارس نیوز از زبان خود ایشان در مورد نتایج تحقیقاتش در این زمینه نقل شده است؛
    روزه داری، مقاومت سلول ها را در مقابل سکتۀ مغزی افزایش می دهد؛ و به مغز در مقابل ابتلاء به بیماری هایی نظیر؛ صرع، آلزایمر، و پارکینسون کمک می کند.

    بخشی از نقل این وب سایت از عین گفتار ایشان چنین است:
    « به‌علاوه پس از ۲ تا ۷ روز روزه داری مقدار زیادی از مواد شیمیایی استرس زا در بدن نظیر آدرنالین از طریق ادرار دفع شده و سطح خونی بعضی از این مواد کاهش پیدا می‌کنند. در مقابل سطح خونی مواد شیمیایی که باعث آرامش و شادی می‌شوند نظیر اندورفین افزایش پیدا می‌کند. افزایش این مواد شیمیایی باعث مقاومت بیشتر انسان به درد شده و سبب کاهش فشار خون و رفع انقباضات عضلانی می شود.
    گرجی ادامه داد:
    به‌علاوه روزه‌داری باعث افزایش مواد شیمیایی نظیر سروتونین در مغز انسان می‌شود که باعث ایجاد شادی و آرامش می‌گردند. تحقیقات نشان داده است که روزه‌داری باعث افزایش شعف و شادی و‌ کاهش افسردگی می‌شود. »

    ۳- اظهارات تحقیقاتی دکتر راهول جندیال جراح مغز و اعصاب و دانشیار یک مرکز درمانی تحقیقاتی در ایالت کالیفرنیای آمریکا، که در چندین وب سایت از قبیل؛ شفقنا، صاحب خبر، و خبر ۲۴، گزارش گردیده است. و او فوائد زیادی را در مورد تأثیر مثبت روزه داری بر روی مغز و اعصاب و بدن ذکر می نماید.

    ۴- نتایج تحقیقات پروفسور اندروویل، استاد دانشگاه آریزونای آمریکا، که طبق آنچه که از جمله در مقالۀ “فوائد روزه داری از نظر دانشمندان غربی” در وب سایت فردانیوز نقل گردیده، او بر اساس تحقیقاتش فوائد زیادی از قبیل؛ کاهش خطرات بیماری های قلبی، دیابت، و سرطان را، برای روزه داری ذکر می نماید.

    که البته این موارد در واقع مشتی از نمونۀ خروارهایی است که محققین مسلمان و بسیاری از غیر مسلمانان در مورد فوائد روزه داری معین شده در شریعت اسلام ذکر نموده اند، همان روزه داری ای که هنوز هم علاوه بر اسلام، در بعضی دیگر از ادیان اهل کتاب، همچون یهودیت نیز، برخی از اشکال آن عمل می شود.
    و در همین مآخذ تحقیقاتی تکراراً ذکر می شود که پدیدۀ کتوزیس یا بالا رفتن میزان کتون خون در اثر تجزیۀ اسیدهای چرب، برای عموم سلول ها و از جمله سلول های مغزی مفید است.
    و علی رغم ادعای دروغین گوینده کلیپ مورد ذکر، هیچ محقق معتبری بر مبنای کار تحقیقاتی خویش بیان نکرده است که در روزه داری هیچگونه آسیبی به سلول ها و از جمله سلول های مغزی برسد.

    و آنچه که به عنوان مضرات روزه داری مانند کلیپی که به آن اشاره کردید منتشر می شود؛ یا اظهار نظری ناآگاهانه و یا مغرضانه است و مبنای تحقیقاتی محکمی ندارد، و یا مربوط به تشدید برخی از بیماری ها در روزه داری است که خود شریعت اسلام روزه را در شرایط آنها ممنوع اعلام نموده است.
    مضافا بر اینکه فوائد معنوی روزه داری، که فعلا مورد بحث ما نیستند، بسیار بیشتر از فوائد جسمی آن است.

    پاسخحذف
  5. بدنی که طبق عملیات ساخت و ساز (متابولیسم) آن توسط یک سیستم پیچیده و خردمندانه کنترل می شود، آیا خود توسط خردمندی ایجاد شده یا خود به خود پدیدار گشته است؟
    مسلم است که هیچ عقل سلیمی پیدایش خود به خودی را تأیید نمی کند، حال آیا آن خردمندی که این بدن پیچیده را پدید آورده و آن را بدون سیستم کنترل کننده داخلی رها نکرده است، چگونه ممکن است که این بدن ها را بدون راهنما و هدایت گری در خارج از بدن، رها کرده باشد؟!
    اکنون این راهنمایان و هدایت گرانی که از جانب خالق این بدن ها و خالق هستی فرستاده شده اند، به ما خبر داده اند که او در جهت صلاح صاحبان آنها و بهبود سلامت بدن ها، دستور به روزه داری در مدتی از سال داده است.
    حال آیا او به مصالح بدنی که خود آن را آفریده و سیستم های آن را قرار داده آگاه تر است، یا دیگران؟



    پاسخحذف